بررسی سرمتنیت در غزل سبک هندی
نویسندگان
چکیده مقاله:
کلیمکاشانی در غزلپردازی از جهاتی به سبکعراقی نظر دارد. در اینمقاله که باهدف شناخت مانندگیهای غزل سبکهندی و عراقی نوشتهشده، بنابراینفرض که غزل سبکعراقی الگوی غزلپردازان سبکهندی بودهاست و ازاینرو در محور افقی و عمودی گرایش به این سبک در غزل سبکهندی مشهوداست، تلاشگردیده تا ژانر غزلهای کلیم بر اساس نظریۀ سرمتنیت ژرار ژنت به شیوهای توصیفی- تحلیلی بررسیشود. بدین منظور، با توجه به اهمیت گونهشناسی غزل سبکهندی، این مسئله در دو بخش: غزلهای تکمحتوایی و پاشان بررسیگردیدهاست. نتیجۀ این پژوهش نشانمیدهد که برخلاف تصور رایج همۀ غزلهای سبکهندی پاشان نیست و در دیوان-کلیم غزلهای تکمحتوایی زیادی دیدهمیشود که از آن میان غزلعاشقانه بسامد بیشتری دارد. بسیاری از غزلهای پاشان نیز شاکلهایعاشقانه دارند که گاه بیتهای غیرعاشقانۀ آن را میتوان با تمهیداتی عاشقانه تفسیر کرد. ازنظر گونهشناسی، همۀ غزلها با سبکعراقی و خراسانی ارتباط-سرمتنی دارند. تنها گونۀ متمایز غزلکلیم، نوعی شکوای مفاخره آمیز است که پارودی مفاخره در سبکهای گذشته است. اینگونهکه نتیجۀ تغییرات بیشمتنی است، در غزلهای تکمحتوایی در محور عمودی و در غزلهای پاشان در محور افقی خودنمایی میکند
منابع مشابه
نگاهی جامعه شناختی به انسجامگریزی غزل سبک هندی (بررسی ارتباط جهاننگری شاعران سبک هندی با ساختار غزل این سبک بر اساس نظریهی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن)
تحقیقات انجامشده دربارۀ سبک هندی، غالباً محصور به مواردی چون بحث از معنای بیگانه، تمثیل و... بوده، موارد دیگری مانند ساختار قالب عمدۀ این سبک یعنی غزل، کمتر مورد توجّه محقّقان قرار گرفته است. در این تحقیق، نویسندگان با استفاده از نظریۀ ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن ـ که سعی در ایجاد ارتباط میان جهاننگری پدیدآورندگان یک اثر ادبی و ساختار آن دارد ـ ساختار غزل سبک هندی و دلیل عدم انسجام این غزل و ...
متن کاملطنز در غزل های غزالی مشهدی؛ شاعر سبک هندی
با توجه به اینکه تعهد شاعر چیزی جز مسئولیتپذیری او نیست، انتقاد از ریاکاران و ظاهرسازان از دیرباز، زبان و کلام شاعران و نویسندگان را که نسبت به جوامع انسانی احساس تعهد میکردند تحت تأثیر قرار داده است. یکی از شیوههای انتقاد شاعران، استفاده از شیوه یا نوع ادبی طنز است. میتوان گفت در این مسیر زبان طنز بهترین وسیله است، زیرا که؛ طنز ادبی کلامی است هنری و خندهانگیز که ضمن انتقاد، هدفش اصلاح ج...
متن کاملبررسی یکی از راه های بیگانهسازی در سبک هندی: مطالعۀ موردی غزل های صائب
با نگاهی اجمالی به مطالعاتی که در باب سبک هندی انجام شده است، به صراحت میتوان دریافت که بیشتر این پژوهشها، اصطلاح «معنای بیگانه» و اصطلاحات معادل آن (چون معنای غریب و دور، مضمونسازیهای پیچیده و ...) را از عناصر بایسته و از مختصات اصلی سبک هندی، و تلاش بسیار برای یافتن «معنای بیگانه» و مضامین تازه را سیرۀ شعرای سبک هندی میدانند. این جستار، یکی از صناعات کنایهمحور و پرکاربرد در غزل صائب...
متن کاملبررسی آماری اوزان غزل های بیدل دهلوی و مقایسه آن با وزن غزل فارسی و سبک هندی
بیدل دهلوی (1054-1133 ه.ق.) یکی از بلندآوازهترین شاعران پارسیگوی سرزمین هندوستان و بزرگترین شاعر شاخة هندی سبک مشهور به هندی است؛ اما اشعار او در ایران به قدر کافی نقد و بررسی نشده است. وزن یکی از عناصر اصلی شعر و از مهمترین عوامل تأًثیرگذاری آن است. بنابراین، در مسیر ارزیابی و نقد شعر، یکی از گامهای اصلی، بررسی کیفیت وزن آن است. اغلب بیدلخوانان و بیدلشناسان، غزل های او را ارزشمندترین محصولا...
متن کاملسبک غزل اکسیر اصفهانی
میرزا عظیما معروف به اکسیر اصفهانی (متوفّی 1169ه.ق) از شاعران توانا، ناشناخته و نازکخیال شبه قارة هند است که متأسّفانه نه تنها دیوان و دیگر آثار وی تصحیح نشده، حتّی در تذکرهها و تاریخها نیز مطلب چندانی از او نیامده است. مهمترین اثر وی، دیوان به طور دقیق 9326 بیت در بر دارد که بخش اعظم آن را غزلیات تشکیل داده است. غزلیات اکسیر اصفهانی گنجینهای سرشار از مضامین و بنمایههای غنایی است. فضای کلّی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 27
صفحات 77- 96
تاریخ انتشار 2016-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023